Från ”stängt pga inventering” till snabb inventering med några knapptryckningar
Välkommen till Qsys Logistikskola! Här får du varje månad råd och tips om hur ditt företag optimerar logistiken och belönas med effektiva flöden, bättre ekonomi och hållbar arbetsmiljö. Ämnet denna gång är: Få ordning på era saldon: När inventerar vi och vilket resultat vill vi få?
Det finns flera varianter och anledningar till att inventera en verksamhet. Något de flesta kan vara överens om att det är kostsamt och ganska tråkigt. Dessutom tappar man fart och intäkter om det påverkar kundernas tillgänglighet Men behöver det verkligen vara på det viset? Låt oss ta en närmare titt på några vägar att lösa uppgiften.
Klassikern med lapp på dörren
Vi har den klassiska varianten där verksamheten står still under några dagar. Personalen, och ibland inhyrda krafter, springer omkring med papper och penna och inventerar för glatta livet. Det är den vanligaste varianten och alla har ju sett skylten ”Stängd idag pga inventering”.
Digital med potential
Vi har den något modernare digitala varianten som är mer effektiv. Här slipper du försöka tyda hieroglyfer för vad någon angett för plats, artikel och saldo. Ansvarig har kanske skrivit ut en lista med alla lagerplatser och vilka artiklar som förhoppningsvis bör ligga där. Kanske har det till och med skapats en anmodan, det vill säga ett uppdrag i systemet som personal kan utgå ifrån.
”Bäst i test” från Qsys
Men allra bäst är kombon Qsys + Qpick som sätter en ny standard för hur en effektiv inventering ska gå till. Testad i verkligheten i många lager och med nöjda användare som gör tummen upp. I detta lager har du tydligt markerade lagerplatser med rätt artikel och rätt antal som ligger på sin plats både fysiskt och i systemet. Här kan inventering ske löpande över året, triggat av antalet artiklar på en viss plats och hur länge de har legat där. Att komma i gång går snabbt. Det är bara till att greppa handdatorn och börja i ena ändan av en lagergång.
Några knapptryck ger rätt saldo
Förhoppningsvis har personalen redan löpande korrigerat felaktigheter, exempelvis skadade eller utgångna artiklar. Detta samtidigt som de utför sin primära arbetsuppgift. Med Qpick går jobbet sedan smidigt och enkelt. Några snabba knapptryck på handdatorn och du har rätt saldo både fysiskt och i systemet. Inget springande till närmaste dator, leta efter någon ansvarig eller hålla informationen i minnet tills man är färdig med sin uppgift.
Man kanske vill ha anledningar till justeringar i form av avvikelsekoder. Såsom skadade artiklar, utgångna eller andra anledningar som då kan följas upp och på så sätt förbättra verksamheten. Möjligheterna är många och Qsys + Qpick gör det enkelt att inventera på en helt ny nivå av kvalitet och effektivitet
Mitt bästa tips: Använd Qpicks flexibla möjligheter
I Qpicks inventeringsmodul kan du arbeta med uppdrag (anmodan) som är genererade i affärssystemet eller impulsstyrt, med inventeringar initierade direkt i klienten. Artiklarna som räknats kan mellanlagras i Qpick Portal och där granskas innan affärssystemet uppdateras för att förhindra onödiga saldofel. Från Portalen kan uppdrag skickas ut till användarna för att ominventera vissa artiklar.
Du kan inventera samtidigt som du tillåter plock och inleverans av artiklar eftersom Qpick håller reda på vad som är utplockat och/eller inlagrat men ännu inte blivit rapporterat. Qpick är ett inventeringssystem med bättre förutsättningar för att införa rullande inventering. Arbetet blir inte lika betungande och personalintensivt och tidsbesparingen är stor, ofta uppemot 70 procent.
Har du frågor om hur man inventerar bäst med Qpick?
Tveka inte att höra av dig till mig och mina kollegor på Qsys. Vi hjälper dig gärna med råd om allt som rör modern, effektiv inventering med Qpick som spindeln i nätet.
Kontakta gärna mig!
Anwar Shlaimon, Logistikkonsult
073-442 05 52
anwar.shlaimon@qsys.se