Privab räddar fredagsmyset
Bild: Arben Sadiku, logistikchef på Privab
Privab är ett rikstäckande grossistföretag som handlar med konfektyr, snacks, läsk och till en viss del även mat. Enheterna finns i Umeå, Visby, Trollhättan och Nässjö. Just Nässjö är Privabs centrallager och här är Arben Sadiku logistikchef. Vi fick chansen att växla några ord med honom mellan lastning av Centerrullar, grillchips och läsk.
Vad är er största utmaning?
– Vi har väldigt korta ledtider för att planera utleveranser. Varje dag kl 12.00 är det orderstopp, och kunden ska ha leveransen dagen efter. Men det fixar vi, speciellt sedan Qpick kom in i bilden, säger Arben.
På vilket sätt har Qpick förändrat er verklighet?
– Enormt mycket, skulle jag säga. Vi har gått från papper och penna till ett digitalt arbetssätt. Även om vi är väldigt duktiga och hängivna våra jobb så uppstod det oundvikligen en del fel innan Qpick kom in i bilden. Idag kan vi se exakt var varje artikel och pall finns på lagret – förr fick vi gå ut och leta manuellt.
Hur ser ert flöde ut?
– Förutom Qpick så jobbar vi också med affärssystemet Business Central (BC) där även Logtrade är integrerat. På lagret tar Qpick hand om hela processen tills det är dags att återrapportera till BC. Det här arbetssättet har minimerat felplock och felutskick jämfört när beställningarna gjordes manuellt. När vi plockar i Qpick så scannar vi först lagerplatsen, och sedan scannar vi artiklarna vilket är väldigt säkert. Och skulle du göra fel så säger Qpick till med en gång. Det här leder till mycket färre arga telefonsamtal till oss, och ger automatiskt mycket nöjdare kunder. Förr ägnade vi massor av tid på att kreditera, att ta tillbaka varor och att skicka ut nya. Idag finns inte den risken, det finns inga sådana fel längre.
Hur ser er kundlista ut idag?
– Vi har över 8 000 kunder i datorn, och av dem är drygt 5 000 regelbundet aktiva.
Slutligen, hur har samarbetet med Qsys varit?
– Projektet startade för ca 1,5 år sedan, och Qpick implementerades efter ca 6 månader. Qsys hjälpte oss från dag ett. Deras projektplanering har varit 100 % korrekt och alltid i tid. Deras team har haft bra framförhållning och verkligen haft koll på processen under hela resans gång. Idag upplever vi en superbra service och deras support både är snabba på att svara och att åtgärda problemet.