Telavox Flow – fem frågor till vår specialist på företagstelefoni
Vi på Qsys är partner och återförsäljare av Telavox Flow, företagstelefoni utan abonnemang och bindningstid. I samband med att vi blev partner uppgraderade vi hela kontoret i Jönköping från gamla traditionella abonnemang till licensbaserad lösning från Telavox. Vi har kvar våra gamla telefonnummer men har nya möjligheter att kommunicera internt via en app och vi kan själva rodda vår växel.
Vi ställde fem frågor om det här med företagstelefonin till vår specialist på Telavox, Niklas Henningsson.
Vi är ju inte bara partner och återförsäljare av Telavox, vi har ju själva bytt ut våra abonnemang mot Telavox-licenser. Var det klurigt att migrera?
Inte alls, tvärtom var jag förvånad över hur enkelt det var. Arbetet från att vi bestämt och började fylla i nummer för portering och skapa vår växel tills att alla nummer var porterade tog ungefär två dagar. Vi hade väldokumenterade nummer så det var enkelt att koppla om användare och enda gången det var svårt att nå oss var de sekunder det tog för medarbetarna att sätta i sina nya sim-kort i telefonen.
Varför ska man låta ett IT-företag pyssla om företagstelefonin?
I dagsläget är telefoni mer en IT-lösning än en telefonilösning eftersom telefonin är ip-baserad. Det ska det gå igenom switchar, routrar och brandväggar innan det når mottagaren och det är något som IT-företag har bättre koll på traditionella bolag.
Det här med växeln som sköts via en app, kan man göra den personlig?
Absolut. Man kan spela in meddelanden och göra växeln personlig med egna inspelningar på köer och knappval. Vi har gjort egna inspelningar och de som ringer när vi inte har möjlighet att svara möts av samma goa röst som annars eftersom det är vår administratör Carina som pratat in våra meddelanden.
Ni är ju ett gäng med personliga IT-tekniker som arbetar ihop här på Qsys, hur använder ni chatten?
Vi använder den jättemycket och det funkar väldigt bra. Chatten är bra eftersom du har den i desktopklienten som du använder hela tiden när du ringer och du har den med dig i mobilen när du är ute och reser. Vi kan alltid nå varandra fort oavsett om det gäller stort eller smått.
Vad tycker du är den stora styrkan hos Telavox Flow?
Att det är så enkelt att sätta upp. Lösningens gränssnitt där du själv som användare kan gå in och ändra utan att kontakta leverantör är unikt. Slutkunden kan hantera sin växel helt själv utan att kontakta leverantör, tillexempel om man vill ändra öppettider eller vem som ska svara när det ringer.
Vill du veta mer om Telavox Flow och företagstelefoni där du enkelt justerar hur många licenser du för tillfället behöver? Läs mer här och kontakta oss gärna så berättar vi mer.